Foto: Caroline Carlson Österlen växer starkt på nätetSkånes vackra sydöstra hörn är ett populärt turistmålPublicerad: 2009-10-06 13:08, Av: Robert Bengtsson Faktarutan • Österlen är Skånes sydöstra hörn.
• Varje år besöker cirka en miljon Österlen.
• Österlen är känt för Kiviks marknad, äpplen och sina pittoreska kustsamhällen. Österlen, Skånes vackra sydöstra hörn, upplevde något av ett genombrott i sommar. Årets rekordsommar i samband med en satsning på internet och marknadsföring har givit ett tydligt resultat - bokningarna via nätet steg med flera hundra procent.
Turistmål.se tog kontakt med Joachim Orrenius, VD och turistchef på Visit Österlen, för att höra lite mer om Österlen och deras satsning på internet.
Varför tror du att Österlen är en sådan populär turistregion?
När konstnärer och artister under 30-talet började söka sig till Österlen, blev det också starten för nyfikna turisters besök till sydöstra Sverige. Varumärket Österlen har byggts under många år och har under de senaste åren fått en extra skjuts tack vare vår verksamhet. Österlen är idag ett av Sveriges starkaste destinationsvarumärken. Ett nästan romantiserat begrepp som, för många klingar natur, kultur och lugn o ro. Destinationen har en unik lågpulsprofil som erbjuder ett enastående utbud när det gäller bo, äta och göra. Det berömda ljuset, himlen och havet lockar många gäster.
Vilka är dina egna smultronställen i Österlen?
Jag blir gärna en barfoting på någon av stränderna. Borrby Strand och Knäbäckshusens Strand är två favoriter med olika karaktärer. Motortävlingarna på Svampabanan och Peters vedungsbakade pizzor på Friden, tackar jag heller inte nej till.
Ni är ju kända för att bland annat ha annonserat en helsida i Financial Times. Hur fungerar er marknadsföringsstrategi?
Våra marknadsaktiviteter fokuseras mest på Internet, men vi tackar inte kategoriskt nej till annonsering i tryckta produkter. Dyker det upp bra erbjudanden gör vi punktinsatser för att testa. Annonskampanjen i Financial Times var en sådan, där vi ville få upp beslutsfattares ögon för Österlen som också en bra mötesdestination. Kampanjen föll väl ut och fick en överraskande stor medial uppmärksamhet. Det udda uppmärksammas.
Vad har er ökning resulterat i, rent konkret?
Antalet onlinebokningar har under juli månad ökat med 458 % jämfört med förra året. Framgång föder framgång och nu har Länsstyrelsen i Skåne beslutat delfinansiera bygget av nya visitosterlen.se – en virtuell turistbyrå, som till nästa säsong ska vara en av de mest innehållsrika och användarvänligaste turistwebbarna i Sverige.
Till sist, vad kan turisterna se fram emot under 2010?
Den virtuella turistbyrån för Österlen där du kommer att hitta nödvändig turistinformation och turistinspiration innan, under och efter din visit. Givetvis också en varm, solig och avkopplande semester på Österlen, avslutar Joachim Orrenius, VD för Visit Österlen.
För mer information, besök gärna Visit Österlen på webben via länken här nedan.
| | | Aktuella nyheter » Ansök om att testa sommarens glassar. Läs mer » På olika boenden, aktiviteter och resmål. Läs mer » Följ med på en upplevelse utan like. Läs mer Aktuella turistmål |